هود و اکولوژی محیط خانه

اخیرا توجه دانشمندان به اکولوژی محیط خانه و تاثیر آلودگی های آن بر سلامت ساکنین (Building Ecology) مورد مطالعه جدی قرار گرفته است. آلودگی های محیط خانه شامل گرد وغبار ناشی از فرش و موکت و مبلمان، منواکسید کربن ناشی از سوخت اجاق گاز، چربی متصاعد از پخت و پز غذا، دی اکسید کربن متصاعد از گیاه خانگی و بازدم ساکنین و انواع باکتری ها، به نسبت کم و زیاد در فرایند آلوده سازی محیط خانه نقش دارند و در این میان البته محیط آشپزخانه نقش به مراتب تاثیرگذارتری را ایفا می کند
اکنون بکارگیری هود آشپزخانه بعنوان یک ضرورت جهت سالم سازی محیط آشپزخانه از ذرات معلق هوا، دفع گازهای خطرناک و چربی های سرطان زا، بوی نامطبوع و همچنین جلوگیری از تجمع دود و چربی برروی سطوح خانه و کاهش دمای ناخواسته ناشی از پحت و پز قویا توصیه می شود. هودهای آشپزخانه نه تنها موجب پاکسازی هوای خانه بلکه با رنگ و طرح های متفاوت موجب زیبایی آشپزخانه و همچنین ایجاد نور متمرکز مناسب جهت آشپزی می شوند.
هودهای آشپزخانه از نظر تهویه هوا به دو دسته تقسیم می شوند:
1- هود با وجود کانال دودکش (ducted kitchen hood) : هدایت هوای آلوده به محیط خارج از خانه
2- هود بدون وجود کانال دودکش (Ductless kitchen hood) : با تصفیه هوای خانه و برگشت هوای تصفیه شده به خانه
در خانه هایی که کانال خروجی هوا پیشبینی شده است از هود های نوع اول و در خانه هایی که فاقد کانال خروجی هوا هستند از نوع دوم استفاده می شود.
مزیت هود های با دودکش:
این نوع هود هودها راندمان بالاتری نسبت به نوع دوم دارند و میزان مصرف انرژی نسبت به تخلیه هوای خروجی آن بسیار کمتر از هود های نوع دوم است.
عیب: دمای محیط خانه را کاهش می دهند. صدای بیشتری دارند.
مزیت هود بدون دودکش :
در خانه هایی که فاقد کانل خروجی هوا هستند مورد استفاده قرار می گیرد. کاهش دمای محیط را به همراه ندارد. صدای کمتری دارد.
عیب: کاهش راندمان انرژی نسبت به نوع اول. لزوم داشتن فیلترهای مضاعف و فیلتر بوگیر(Carbon active filter) که پس از چند ماه غیر فعال شده و باید تعویض شود. (این نوع فیلترها نسبتا گران هستند.)
ساختمان هود های الکتریکی
بدنه (شاسی): هودها دارای بدنه تمام فلزی ( استیل، آلومینیم، آهن با پوشش رنگ مقاوم) یا ترکیب فلز و شیشه و پلاستیک مقاوم می باشند که هر کدام نسبت به نوع مواد و جنس بکار رفته، مبین کیفیت بهتر به همراه به روز بودن و جذابیت طرح بر قیمت آن اثر گذار می باشند.
پانل کنترل (سوییچ الکترو مکانیکی و یا الکترونیکی): سوییچ های الکترو مکانیکی شامل تعداد متنوعی از سوییچها می شوند. مانند سوییچ های فشاری، سوییچهای اهرمی، سوییچهای چرخشی و سوییچهای الاکلنگی، که در حال حاظر سوییچ های نوع “فشاری” بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند.
سوییچهای الکترونیکی با پردازش دیجیتالی دارای امکانات وسیع مانند صفحه نمایشگر لمسی LCD یا LED یا OLED مجهز به امکاناتی مانند تایمر، ساعت، کنترل از راه دور و سنسور های متنوع جهت تشخیص نشت گاز و دود و دما با قابلبت های متنوع می باشند.
روشنایی: از دیگر اجزای هود قسمت روشنایی است که از لامپ رشته ای یا لامپ فلورسنت و یا لامپ های LED استفاده می شود که لامپ های LED بدلیل مصرف انرژی کم ، تولید حرارت کم و عمر طولانی، مورد استفاده قرار می کیرند.

حلزونی (سانترفیوژ): قلب دستگاه هود قسمت سانتفیوژ است که با ساختار حلقوی وظیفه مکش و تخلیه هوا از محیط را به عهده دارد و جنس آن از فلز و یا پلاستیک مقاوم می باشد که خود در برگیرنده الکتروموتور و پروانه (فَن) است. بدیهی است که طراحی مناسب سانترفیوژ همراه با مختصات فنی و کیفی الکترومونور و پروانه، سهم بسزایی در عملکرد تهویه و کارایی هود و نیز قیمت آن دارد.
نکته: واحد اندازه گیری جریان هوا CFM (فوت مکعب در دقیقه) است و حداکثر کارایی هود زمانی میسر است که هوای ورودی به میزان مناسب در محیط نصب این وسیله جریان داشته باشد به عبارتی میزان تهویه هوا (CFM) به ابعاد محیط مورد تهویه و فشارهوای محیط و همچنین قطر کانال یا لوله دودکش آشپزخانه بستگی دارد.

کارخانه لوازم خانگی مَس با بیش از 35 سال تجربه و بعنوان اولین تولید کننده هود آشپزخانه در ایران، بر کیفیت و کارایی محصولات معرفی شده تاکید و دوسال گارانتی (بدون بحث) قطعات فنی محصولات را تضمین می نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *